woensdag 17 juni 2009

Ding #19 - Sociale netwerken en wat erin te doen

Kijkend naar sociale netwerken - en dan de enorme hoeveelheden digitale varianten die er zijn - dan denk ik dat je bij de uitspraak: "je deelt het met je vrienden!" de termen delen en vrienden wat moet relativeren. Het zij natuurlijk niet echte vrienden, en delen in de zin van "zich iemands lot aantrekken" (synoniemenwoordenboek Van Dale) vindt natuurlijk primair plaats in de echte wereld, of met mensen die je in eerste instantie ind e echte wereld hebt leren kenne. LinkedIn, FaceBook, MySpace en Hyves zijn denk ik wel blijvers - gezien ook hun omvang en bekendheid bij steeds nieuwe generaties gebruikers. Maar heel veel sites die op Frankwatching werden genoemd, zien er niet meer actief uit, bijvoorbeeld http://friendzy.com/ - laatste post april 2008 - iets over Personal Finance.. of http://www.ordergenerator.com/index.htm die nu KudosWork heet - laatste nieuws dateert uit 2004. of http://www.wisdombuilder.com/ waar je 250 visitekaartjes voor 6 dollar kan krijgen,... Hopende op wat relevantere en actuelere informatie keek ik nog bij Volkskrant Banen dossier Social Network - maar daar wordt je doorgesluisd naar een onduidelijke pagina waar mijn oog viel op een tagcloud waatin de woorden Hawaii Windsurfen het vetst stonden... Ik zou zelf dan toch maar een boek aanraden, zoals het net verschenen in eigen beheer uitgegeven: "Hoe LinkedIn nu echt te gebruiken" door John Vermeiren. ISBN 978-90-811 8860-9 Hierin praktischte handleiding hoe accounts op te schonen, samen te voegen, zoakacties uitvoeren en bewaren etc. Hyves, Myspace ken ik redelijk goed dus ik probeerde Facebook met de 23dingen inlog - maar die is offline. LinkedIn ken ik een beetje maar niet zo goed, dus ik logde daar in en deed een vriendverzoek... nu maar afwachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten