vrijdag 26 juni 2009

Ding #20 - Muziek

Het einde van 23 dingen in zicht - jammer - het wordt steeds leuker, zeker met muziek. Droevig nieuws gisterenavond (hartstilstand) en vanochtend (overlijden) van Michael Jackson. Ben geen fan ofzo, maar wel onder de indruk van de muziek en het verhaal achter de mens. Mijn muzikale voorkeuren liggen meer in de richting van Beatles, Zappa, Bob Dylan, The Cure, The Sound, Comsat Angels, of recenter, The Shins, Fleet Foxes, Empire of the Sun, Spinvis, of klassiek: Dvorak, Brecht & Weil, Bach, Rimsky-Korsakoff, Philip Glass.... Voor een muziekfreak is er zeker wat te beleven op het net. Last.FM wordt genoemd - maar heeft sinds kort een betaalmodel: http://www.guardian.co.uk/media/pda/2009/mar/25/socialnetworking-digital-music-and-audio, dus dat maakt het minder interessant. Auteursrechtproblemen, of eigenlijk - geldproblem worden natuurlijk nu wel precairder. Zo lees ik ook bij Pandora: "We are deeply, deeply sorry to say that due to licensing constraints,..." Youtube is nog steeds een goede bron voor muziek. Journalistiekcollega's Gert-Jan Peddemors en Frank Wezenberg hebben een column op HU media waar ze muziektips uitwisselen. De meeste links die ik van hen zag verwijzen naar Youtube. Grooveshark werkt redelijk snel. De rest ga ik later nog eens beluisteren. Een toepassing voor de mediatheek Communicatie en Journalistiek zie ik niet direct maar onze radio afdeling zou er zeker goed gebruik van kunnen maken. Muziekjournalistiek is een mooi vak met eindeloze mogelijkheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten